با سلام
مجمع فرهنگی رهپویان علوی شهرسریش آباد(استان کردستان) از سال 1382فعالیت های فرهنگی ومذهبی خود را در قالب برگزاری مراسمات ولادات وشهادت ائمه اطهار علیهم السلام ، برپایی ایستگاه های صلواتی در سطح شهر ودیگرفعالیتها شروع نمود. بحول و قوه الهی تا امروز توانسته رسالت خود را بنحو احسنت در شهر سریش اباد به انجام برساند.ودر ادامه امیدوار است با عنایت اهل بیت ودعای شما مریدان ائمه اطهار علیهم السلام تا جایی که توان دارد با افتخار در خدمت خادمین اهلبیت خدمتگزاری نماید.
انشاءالله که مورد رضای حضرت حق قرار بگیرد.التماس دعا
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
چکیده: حجاب مانع از زنای خیالی می شود. مثلاً اگر شخصی دارای نفس مطمئنه ای نبوده و دچار بیماری جنسی باشد و در اجتماع، زنانی را ببیند که رویی باز و آرایش کرده دارند، میل به آنان پیدا می کند و اگر بتواند که دست طمع شهوانی به سوی آن ها دراز کند ...
رهروان ولایت ـ
رعایت حجاب و پوشش دارای آثار مطلوبی می باشد. از جمله:
الف ـ حجاب مانع از زنای خیالی می شود. مثلاً اگر شخصی دارای نفس مطمئنه ای نبوده و دچار بیماری جنسی باشد و در اجتماع، زنانی را ببیند که رویی باز و آرایش کرده دارند، میل به آنان پیدا می کند و اگر بتواند که دست طمع شهوانی به سوی آن ها دراز کند، مرتکب عمل منافی عفت و جرم اخلاقی می شود و اگر نتواند، در خیال خود با آن ها زنا انجام می دهد که اسلام آن را «زنای خیالی» می نامد و به همین دلیل برای پیشگیری از این گناه بزرگ و جرم اخلاقی و در امان ماندن از زنای خیالی، توصیه های فراوانی به زنان برای رعایت حجاب و پوشاندن زیبایی های خود از نامحرم کرده است.[1]
یكی از مسائل دامنه داری كه در محافل علمی مطرح شده، این است كه آیا اموری مانند حیا و پوشش، فطری اند یا نه؟ اگر حیا فطری باشد، مشترك میان همه انسان ها خواهد بود نه این که در برخی انسان ها حیا وجود داشته باشد و در برخی دیگر نه، و دیگر این که ثابت خواهد بود و بر اثر گذر زمان، تغییر نخواهد كرد.
نه این که روزگاری حیا در میان مردم وجود داشته باشد؛ اما روزگاری برسد كه حیا از میان آنان، رخت بربندد. بیاییم به دیدگاه قرآن پیرامون فطری بودن پوشش نظری بیفکنیم.
سه شاهد قرآنی بر فطری بودن حیا و پوشش
آدمی فطرتاً و از روی طبع، به پوشش بدن خود میل دارد و از برهنگی مضطرب می شود .در این جا به سه شاهد قرآنی مینی بر فطری بودن حیا و پوشش اشاره می کنیم :
امیرالمومنین علی (علیه السلام) میفرماید: « روزی با فاطمه (سلام الله علیها) محضر پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) رسیدیم ٬ دیدیم حضرت به شدت گریه می کند .
گفتم: پدر و مادرم به فدایت یا رسول الله! چرا گریه می کنی؟
فرمود: یا علی! آن شب که مرا به معراج بردند ٬ گروهی از زنان امت خود را در عذاب سختی دیدم و از شدت عذابشان گریستم. (و اکنون گریه ام برای ایشان است.)
زنی را دیدم که از موی سر آویزان است و مغز سرش از شدت حرارت می جوشد.
زنی را دیدم که از زبانش آویزان کرده اند و از آب سوزان جهنم به گلوی او می ریزند.
زنی را دیدم که از پستانش آویزان کرده اند.
زنی را دیدم که دست و پایش را بسته اند و مارها و عقربها بر او مسلط هستند .
زنی را دیدم که کر و کور و لال بود و در تابوتی از آتش قرار داشت که مغز سرش از سوراخ های بینی اش بیرون می آمد و بدنش از شدت جذام و برص قطعه قطعه شده بود.
زنی را دیدم که...
زنی را دیدم که ٬ که از پاهایش در تنور آتشین جهنم آویزان است.
زنی را دیدم که گوشت بدنش را با قیچی های آتشین ریز ریز می کنند .
زنی را دیدم که صورت و دستهایش در آتش می سوزد و امعا و احشای داخلی اش را می خورد.
زنی را دیدم که سرش سر خوک و بدنش بدن الاغ بود و به هزاران نوع عذاب گرفتار بود.
و زنی را به صورت سگ دیدم و آتش از نشیمنگاه او داخل می شود و از دهانش بیرون می آید و فرشتگان عذاب عمودهای آتشین بر سر و بدن او می کوبند.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) عرض کرد : پدر جان ! این زنان در دنیا چه کرده بودند که خداوند آنان را چنین عذاب می کند؟!
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود:
دخترم ! زنی که از موی سرش آویخته شده بود ٬ موی سر خود را از نامحرم نمی پوشاند.
زنی که از پستانش آویزان بود ٬ زنی است که از حق شوهرش امتناع می ورزیده.
و زنی که از زبانش آویزان بود ٬ شوهرش را با زبان اذیت می کرد …
و زنی که گوشت بدن خود را می خورد ٬ خود را برای دیگران زینت می کرد و از نامحرمان پرهیز نداشت.
و زنی که دست و پایش بسته بود و مارها و عقربها بر او مسلط شده بودند ٬ به وضو و طهارت لباس و غسل جنابت و حیض اهمیت نمی داد و نظافت و پاکیزگی را مراعات نمی کرد ٬ و نماز را سبک می شمرد و مورد اهانت قرار می داد.
و زنی که کر و کور و لال بود ٬ زنی است که از راه زنا بچه به دنیا می آورد و به شوهرش می گوید بچه تو است.
و زنی که گوشت بدن او را با قیچی می بریدند ٬ خود را در اختیار مردان اجنبی می گذاشت.
و زنی که صورت و دستانش می سوخت و او او امعا و احشای داخلی خودش را می خورد ٬ زنی است که واسطه کارهای نامشروع و خلاف عفت و عصمت قرار می گرفت .
و زنی که سرش مانند خوک و بدنش مانند الاغ بود ٬ او زنی سخن چین و دروغگو بود.
و اما زنی که در قیافه سگ بود و آتش از نشیمنگاه او وارد و از دهانش خارج می شد ٬ زنی خواننده و حسود بود.
سپس فرمودند: وای بر زنی که همسرش از او راضی نباشد و خوشا به حال آن که همسرش از او راضی باشد.
اگر در جامعه ای حجاب در روابط نامحرم عملی گردد، جرم و جنایت ، فساد و بی دینی، و نارضایتی های همسران از یکدیگر ،و ... کاهش چشمگیری پیدا می کند .
اما برای آنکه دستاوردهای حجاب در جامعه ای رویت شود، لازم است منظور واقعی آن اجرا گردد. زیرا منظور از حجاب، علی رغم تلقی عوامانه، نوع خاصی از پوشش نیست؛ بلکه روح حجاب است که باید در فکر و اندیشه، رفتار و گفتار، و نهایتا در پوشش افراد محجب جاری گردد. حجابی که فقط در پوشش ظاهری لحاظ گردد ولی در رفتار، گفتار و برخورد با نامحرم رعایت نشود ،فریبی بیش نیست
زنی که بدون چادر است، بسیار محجوبتر از زنی است که با لباس، حجاب خود را رعایت کرده، ولی در سخن گفتن ابایی از شوخی و جلب توجه ندارد. و آنکه ساده و بی آرایش است، اما با زبان و رفتار خود، فکر و قلب نامحرمان را مشغول خود می کند، بدحجابتر از بانوی آرایش کرده ایست که از مردان غافل است و یا توانایی کسب این محبوبیت را ندارد. بنابراین اقداماتی همچون شوخی و مزاح با نامحرم و هرگونه رفتاری که موجب تهییج و تحریک یا حتی علاقه گردد، بدحجابی محسوب می شود.
به همین جهت قرآن تنها به آیاتی که مستقیما دستور به حجاب دارند، بسنده نکرده بلکه در زمینه ها ی مختلف به ابعاد وسیع حجاب اشاره می کند تا امکان هر گونه سوءاستفاده و سوءتفاهم را منتفی نماید. با خطاب به همسران پیامبر به شیوه ی سخن گفتن اشاره کرده و می فرماید: «بگونهاى نرم و لطیف سخن نگویید تا بیماردلان در شما طمع كنند» (فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ( احزاب33))
در جایی دیگر به دختران شعیب اشاره می کند و از حیای ایشان در شیوه راه رفتن در حضور نامحرم سخن می گوید. (فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیاءٍ قالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوكَ لِیَجْزِیَكَ أَجْرَ ما سَقَیْتَ لَنا فَلَمَّا جاءَهُ وَ قَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قالَ لا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ)
بنابر این حجاب چیزی نیست که با تحمیل پوششی تعریف شده به دست آید. لذا شاید بتوانیم، از طریق اجبار به پوشش، دفع افسد به فاسد نمائیم، اما هرگز نمی توانیم با این روش، روح حجاب را در جامعه جاری کرده و از آثار واقعی آن بهره مند شویم.
منظور از حجاب،علی رغم تلقی عوامانه، صرفا نوع خاصی از پوشش نیست؛ بلکه روح حجاب است که باید در فکر و اندیشه ، رفتار و گفتار، و نهایتا در پوشش افراد محجب جاری گردد.حجابی که فقط در پوشش ظاهری لحاظ گردد ولی در رفتار، گفتار و برخورد با نامحرم رعایت نشود ،فریبی بیش نیست .
نگاه و شوخی با نامحرم از مصادیق بی حجابی است
با مسئله حجاب نیز امروزه مانند بسیاری از مسائل شرعی دیگر برخوردهای سلیقه ای می شود. حتی عاملین و معتقدین نیز با نوعی تسامح و تساهل، حد و مرزهای شرعی حجاب را رعایت می کنند زیرا علت حساسیتهای شرع برای رعایت دقیق حدود حجاب را درک نمی کنند. در روایات آمده است که:
هر كس با نامحرم شوخى كند، براى هر كلمهاى كه در دنیا با او سخن گفته است هزار سال او را در دوزخ زندانى مىكنند. (ثواب الاعمال وعقاب الاعمال -ترجمه انصارى، 567 بابى كه كیفر بسیارى از گناهان در آن گرد آورى شده است ... ) جهنم
و هر كه چشمان خود را با نگاه به زن نامحرم پر سازد، خداوند عزیز و جلیل در روز رستاخیز چشمان او را با میخهاى آتشناك پر نماید و از آتش دوزخ لبریزشان سازد. (همان)
و نیز خشم خدا بسیار سخت است بر آن زن شوهردارى كه چشم خود را از نگاه كردن به مرد بیگانه یا نامحرم پر كند، كه اگر چنین كند خداوند تمام اعمال او را تباه مىسازد، و اگر به بستر غیر شوهر خود رود بر خدا سزاوار است كه او را به آتش بسوزاند، پس از آنكه او را در قبر عذاب كرده است.(همان ،ص 565)
با نظر به این دسته از روایات لزوم پرهیز از اختلاط و گپ و گفتگوهای تفریحی در مجالس میهمانی اقوام و آشنایان روشن میشود این گفتگوهای تفریحی ریشه بسیاری از مشاجرات خانوادگی و عامل تضعیف ایمان است ، بسیاری از نارضایتی ها و افسردگی های تنش زا بین همسران، شروعشان بسته به همین اختلاطهای دوستانه و قوم وخویشی است که چون حجاب اسلامی در آن با دقت اجرا نمی شود، درد سر ساز گشته اند.
بدتر از آن، تاثیر بدحجابی در کدورت دل و دوری از خداست. چه بسیاری از اوقات که به دلیل، نگاه و شوخی با نامحرم، توفیق خواندن نماز اول وقت و یا دیگر اعمال نیکی که قبلا انجام می شده، از دست برود. بوجود آمدن حالت بی حوصلگی و بی علاقگی به عبادات، می تواند متاثر از همین بی مبالاتی ها باشد. چنانچه از ابتدای روز توجه و مراقبت داشته باشیم، به طور ناخودآگاه از نماز و انجام تکالیف شرعی لذت بیشتری خواهیم برد. به همین جهت در سفارش به ترک از نگاه می فرمایند: النّظرة سهم مسموم من سهام ابلیس فمن تركها خوفا من اللَّه اعطاه ایمانا یجد حلاوته فی قلبه.(نهج الفصاحه ،ص 790)
از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است: نگاه كردن (به نامحرم) تیرى است مسموم و زهردار از تیرهاى شیطان، و هر كه آن را از جهت ترس از خدا ترك نماید و چشم از آنچه حرام است بپوشاند در این صورت خداوند ایمانى به وى عنایت فرماید كه حلاوت و لذت او را در قلب خود میچشد.
هر كس با نامحرم شوخى كند، براى هر كلمهاى كه در دنیا با او سخن گفته است هزار سال او را در دوزخ زندانى مىكنند.
برای فهم بهتر سختگیری های اسلامی در مسئله حجاب و نگاه می توان از قوانین روانشناسی نیز کمک گرفت. قائده " تداعی معانی" یکی از دستمایه های فروید در روانکاوی، از این جمله است.
«كلمه "تداعی" كه یك اصطلاح روان شناسی است به طور معمول با واژه "معانی" به كار می رود. تداعی به معنای دعوت كردن است؛ یعنی در حافظه شخص هر مطلبی مطالب دیگر را به خاطر می آورد. آنگاه هر یك از این مفاهیم ذهنی جدید، اشیاء و مفاهیم مرتبط دیگری را به یاد می آورد و.... مثلاً «باران» «آب» را تداعی می كند. ... (حجاباندیشه قم)
بسیاری از اوقات یک صحنه بدحجابی می تواند خیالاتی را در ذهن پرورش دهد، یا یک ماجرای جنسی را در ذهن تداعی کند و بعضا با دخالت شیطان، در حریم عواطف و تخیلات شخص نیز وارد گردد که بقول فروید وقتی شخص آن را از آگاهی خود می راند در رویا با آن درگیر می شود. لذا برخی از سختگیری ها برای جلوگیری از همین تداعی هاست .
بنابر این بهترین راه برای رهایی از این دام خوشرنگ و نشان شیطان، که بسیار هم روی آن حساب کرده، همان دستوری است که قرآن ما را به آن امر کرده است. قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ »؛ به مردان مومن بگو دیده فرو نهند و پاکدامنی خود را حفظ کنند. (سوره نور، آیه 30) «
وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ : به زنان با ایمان بگو چشم از نگاه به مردان اجنبی فرو بندند و فرج (عورت) های خویش را حفظ کنند و زینت خویش را جز آنچه پیداست آشکار نسازند و نیز دستور بده تا اطراف سرپوش های خود را بر گریبان و سینه های خود انداخته، آن را بپوشانند و هنگام راه رفتن پاهای خود را بر زمین نکوبند تا زینت های پنهانی شان معلوم شود(نور 31)
بدحجابی درنوجوانی
گویا به نظر می رسد سختگیری در رعایت حجاب در دوران نو جوانی ضرورتی ندارد و به قول بعضی موجب دین زدگی می شود.
اما رعایت حجاب فقط برای محکم کردن زندگی خانوادگی و ارتقاء وفاداری همسران نسبت به یکدیگر نیست بلکه بیشتر به جهت رشد و تهذیب و نمو کمالات انسانی است در دوران نوجوانی که دوران فوران عواطف انسانی و گرایش های معنوی است بی حجابی بدترین عاملی خواهد بود که تمام اندیشه و نیروهای نوجوان را صرف مسائل جنسی می کند و او را که مستعد افراط است تا جایی درگیر جلب توجه جنس مخالف و التذاذهای جنسی می کند که دچار عقب ماندگیهای جبران ناپذیری در ابعاد اخلاقی، علمی و کمالات انسانی می گرداند از طرف دیگر نیز وقتی نوجوان وارد در مرحله جوانی می گردد و از افراطهای گذشته خود رویگردان است، نسبت به ازدواج نظر خوبی ندارد و چنانچه زیر بار ازدواج هم برود همسر لوده ای خواهد بود که عدم پایبندی اش به خانواده همواره دردسرساز می گردد.
مروز زن ايراني سرمشق و الگوي زنان مسلمان كشورهاي ديگر است
_ لقب«ام ابيها» بيانگر احساس مسئوليت فاطمه (س) است نسبت به پدر بزرگوارشان
_ زندگي فاطمه زهرا(س) در همه ابعاد پر از كار و تلاش و تكامل و تعالي روحي يك انسان است.
_ فاطمه زهرا(س) با آن عظمت و جلالت, در محيط خانه يك همسر است.
_ شخصيت زهراي اطهر (س) در ابعاد سياسي, اجتماعي و جهادي , شخصيت ممتاز و برجستهاي است.
_ اين زندگي جهادي فاطمه زهرا(س) است كه بسيار عظيم و فوقالعاده و حقيقتاً بينظير است و يقيناً در ذهن بشر چه امروز و چه در آينده يك نقطه درخشان و استثنايي است.
_ از لحاظ زيبايي هنري اين سخن فاطمه زهرا(س) (خطبه حضرت زهرا(س) ) مثل زيباترين و بلندترين كلمات نهجالبلاغه و در حدّ سخنان امير المومنين (ع) است.
_ تجليل از مقام فاطمه (س) تكريم ايمان, تقوا, علم, ادب, شجاعت, ايثار, جهاد, شهادت و در يك كلمه مكارم اخلاق است.
_ حضرت فاطمه زهرا(س) خلاصه نبوّت و ولايت است.
_ شخصيت فاطمه (س) مجسم كننده هويت حقيقي و همه جانبه يك مسلمان است.
_ فاطمه زهرا(س) به عنوان الگو, معرفت, دانش , عبادت, زهد, خانهداري , جهاد, شهادت و تمام امتيازات و خصوصيات يك انسان والا و معصوم را با خود دارد.
_ زندگي حضرت فاطمه زهرا(س) الگوي زندگي يك زن مسلمان است.
_ حضرت فاطمه زهرا(س) از نظر انديشه اسلامي و معرفت, يكي از پيروان فكر اسلامي است.
_ او فرزندان خود را در محيط اسلامي, همراه با انديشههاي اسلامي تربيت كرد و فضاي خانه او آكنده ازمعنويات اسلامي بود.
_ او يك زن مبارز , پيگير, آگاه, دانشمند و در عين حال يك زن خانهدار و با توقع كم بود.
_ امروز بيداري زن مسلمان از بركات بزرگ انقلاب عظيم اسلامي است.
_ انتخاب چنين روزي به عنوان روز زن به معني انتخاب زيباترين, متعاليترين و مقدس ترين الگو براي زنان مسلمان, بلكه زنان همه جهان است.
_ خير كثيري كه خداوند متعال در سوره مباركه كوثر مژده آن را به پيامبر داد, فاطمه زهرا(س) است.
_ زن مسلمان بايد در راه فرزانگي و علم و در راه خودسازي معنوي و اخلاقي تلاش كند.
_ آنچه زن ايراني را به عنصري انقلابي, سياسي , آگاه و مبارز تبديل كرده است ايمان آگاهانه است.
_ عنصر اصلي تشكيل خانواده زن است , نه مرد.
_ جا دارد زن مسلمان با تأمل در مفاهيم اسلامي و ارزشگذاريهاي اسلامي و با دقت در خطوطي كه در نظام اسلامي براي پيشرفت زنان و مردان پيشبيني شده است, هويت خود را بازيابي كند.
_ جامعه زنان بايد كار فرهنگي در مورد زنان را در اولويت خود قرار دهند.
_ زنان در اصلاح جامعه نقش بسيار برجستهاي دارند.
_ زن بايستي در ميدان تلاش و جهاد عمومي و فعاليتهاي مشروع همگاني و در صحنة مبارزه با دشمن و در زمينههاي سازندگي به اشكال گوناگون و در طيف وسيع شركت و حضور داشته باشد.
_ انقلاب يك سدّي را شكست و يك مسير جديدي را براي زنان بازكرد.
_ انقلاب زنهاي مسلمان را آن چنان ارزش بخشيد كه هيچگاه زن ايراني در طول تاريخ خود, اينقدر موقعيت و ارزش نداشت.
_ بايد زنان انديشمند و آگاه ايران اسلامي, راه روشن خود را ادامه دهند و گامها را متين و محكم بردارند.
_ زن اسلامي زني است كه راه را درست ميرود, هدف را درست تشخيص ميدهد و در اين راه حاضر به فداكاري است و چنين زني عظمت ميآفريند, همچنان كه زنان ايران عظمت آفريدند.
_ خانمها سربازان خط مقدّم انقلاب بودند.
_ با پيروزي انقلاب جامعه ما تحولي الهي يافت و زنان در اين تحول جزء پيشگامان بودند.
_ نقش زنان در انقلاب ثابت كرد كه زن در ساية ايمان و آگاهي ... ميتواند نقش اول را در تحولات تاريخي ايفا كند.
_ حضور خانمها در همه مراحل انقلاب, حضوري زنده و نيرومند و قوي بود.
_ بسيج يك زن در واقع بسيج يك خانواده است.
_ كار بايد با كرامت و با ارزش معنوي و انساني زن منافات نداشته باشد. بايد زن را تذليل نكند, زن را وادار به تواضع و خضوع نكند.
_ تحميل كار سنگين به زن ظلم به زن است.
_ هر حركتي كه براي دفاع از زن انجام ميگيرد, بايد ركن اصلي آن رعايت عفاف زن باشد.
حجاب براي زن به معناي عصمت و حفظ زن است.
_ حفظ حجاب و حفظ عفت, حفظ خط اسلام و ايمان مردم است.
_ حجاب اسلامي وسيله حفظ وصيانت عفاف انساني است.
_ حجاب و پوشش زن مظلوميت و شخصيت وي بشمار ميرود.
_ چادر بهترين نوع حجاب و نشانة ملي ماست.
_ هر ايده و انديشه و انقلابي كه در غالب هنر نگنجد, ماندني نخواهد بود.
_ بر روي مسئله حجاب كار هنري و كار زيباي تبليغي بايد صورت بگيرد.
_ روش اسلام و نظام جمهوري اسلامي ايران نسبت به زن محترمانه, تكريمآميز , مصلحت انديشانه, عاقلانه و به نفع بشريت است.
_ امروز زنان كشور بايد خودشان را مثل مردان موظف بدانند.
_ حضور روز افزون زنان مسلمان و مومن در كسوت متخصص و استادي ماية مباهات و افتخار نظام جمهوري اسلامي است.
_ اسلام از مردي كه به زن و دختر خود ظلم كند, متنفّر و بيزار است.
_ زن مسلمان با حجاب، امنيت خود و مردان را در جامعه تأمين ميكند.
_ زن امروز ايران در صحنه علم و سياست و هنر و در گونه گونه فعاليتهاي اجتماعي از گذشته بسي فعالتر و ميداندارتر است.
_ اولين پاسخدهندگان به همه دعوتهاي بزرگ انقلابي بانوان هستند.
_ زن بايد با ايمان و آن هم ايمان آگاهانه زيور يافته باشد تا او را بتوان بعنوان يك الگو به حساب آورد
_ از نظر اسلام زن بايد به مثابه يك عنصر انساني تمام مراحل كمال انساني را بپيمايد.
_ روز مبارك زن، روز شرافتمندي عنصر تابناكي كه زيربناي فضيلتهاي انساني و ارزشهاي والاي خليفهالله در جهان است.
_ حضرت فاطمه زهرا(س) برترين نمونه مجسم براي زن مسلمان است.
_ پايبندي به اصالتها و ارزشهاي معنوي رسالت امروز زنان مسلمان است.
_ بايد زنان انديشمند و آگاه ايران اسلامي راه و روش خود را ادامه دهند.
_ ملت ايران امروز به بركت انقلاب قادر گشته است كه نظرگاه جديدي در باب زن و ارزشهاي او ارائه كند.
_ زن ميتواند بعنوان يك مبارز، يك سلحشور، يك مجاهد فيسبيلالله در صحنة جامعه ظاهر شود.
_ عمل به سيرة بانوي بزرگ اسلام زهراي اطهر(س) وظيفة شيفتگان عصمت و طهارت است.
_ زنان مسلمان بايد خود را از درياي معرفت و كرامت حضرت فاطمه (س) بهرهمند سازد.
_ زهراي اطهر(س) در زندگي پيامبر اسلام و عليبن ابيطالب به مانند نوري ميدرخشيد.
_ مادر، از هر سازندهاي سازندهتر و با ارزشتر است.
_ يك كشور نميتواند از نيروي كار زنان در عرصههاي مختلف بينياز باشد.
_ ما به زنان مسلمان خودمان افتخار ميكنيم.
_ زن سرشار از ارزشهاي اسلامي و انقلابي است.
_ اين عظمت اسلام است كه در چهرة زنان انقلابي ما در دوران انقلاب آشكار شد